Intervju med Jembaa Groove: GROOVE I HJERTET

Jembaa Groove
Skrevet av
George Ofori

Intervju med Jembaa Groove: GROOVE I HJERTET

I hjertet av bandet Jembaa Groove sin lyd ligger en dyp respekt for ghanesisk og vestafrikansk highlife-musikk. Bandet, som hovedsakelig består av vokalist og perkusjonist Eric Owusu, i samarbeid med bassist og produsent Yannick Nolting, henter inspirasjon fra legendariske artister som Ebo Taylor, Osibisa og Pat Thomas. De blander disse klassiske elementene med moderne jazz og funk, noe som understreker hvordan globalismen lever videre i musikken – en fusjon mellom Berlins undergrunnsmusikkscene og Accras livlige, organiske rytmer fra 1970-tallet og fremover.

Denne eklektiske blandingen resulterer i en lyd som både vekker nostalgi og føles forfriskende innovativ, mens den fanger essensen av tidligere generasjoner samtidig som den dytter på grenser for fremtiden – både på plate og i liveopptredener.

Bandet har planlagte turneer over hele Europa (Italia, Polen, Skandinavia, Frankrike, Storbritannia, Nederland) samt Sør-Afrika.

I forkant av deres kommende konsert i Oslo den 1. mars, tok vi en prat med Eric og Yannick om deres musikalske inspirasjoner, samarbeid og energien i liveopptredener:

G (for intervjueren George): Det er få ting jeg elsker mer enn musikk som smelter sammen forskjellige kulturer. Når dere jakter på og utvikler lyden deres som gruppe, hva er de viktigste inspirasjonskildene?

Y (for Yannick Nolting): Grunnlaget vårt ligger helt klart i de rytmiske strukturene til noe veldig autentisk og organisk, som definitivt stammer fra den ghanesiske highlife-tradisjonen. Vi bruker det ofte som fundament fordi det har en fin balanse og en god «bounce». Og viktigst av alt – Eric er en av bandlederne, og det er en del av hans identitet. Det er det som gjør det autentisk. Man ønsker å ha autentisitet i lydbildet sitt.

 

Samarbeid: Når sinn og lyder møtes

Jembaa Groove blomstrer gjennom samarbeid, i troen på at musikk er sterkest når den skapes kollektivt. Bandet har jobbet med musikere fra ulike bakgrunner, inkludert instrumentalister og vokalister fra hele Afrika og Europa.

Yannick: «Eric har spilt med mange av de store fra Ghana, som Pat Thomas, og også fra Nigeria, som Orlando Julius.»

G: Jeg må spørre Eric om disse navnene, for mange av dem er helter for meg. Hvordan oppstår slike samarbeid for dere? Er det fordi Eric allerede har disse forbindelsene fra før? Hvordan tar dere initiativ til samarbeid med andre artister?

E (for Eric Owusu, Jembaa Groove): Når vi for eksempel bestemte oss for å samarbeide med [Gyedu-Blay] Ambolley, var det fordi vi følte at han passet inn i stemningen vi ønsket å skape for en bestemt låt. Det handler ikke bare om å løfte frem ghanesisk musikk – for Jembaa-musikken er veldig kreativ og fri. Det handler om menneskene som spiller den, bandet og kjernen i det hele.

G: Hvis dere kunne samarbeide med hvem som helst, fra fortid eller nåtid, hvem ville vært deres drømmesamarbeidspartner?

Y: Det er selvfølgelig artister vi elsker, men musikalsk sett er det ikke alltid gitt at de passer så godt med Jembaa Groove. Jeg elsker for eksempel Khruangbin.

G: (ler) Ja, Khruangbin – morsomt, Yannick! Jeg hadde en følelse av at du kom til å nevne dem!

Y: Vi har mange jazzmusikere som spiller med oss, og det former selvfølgelig også lydbildet vårt.

Gruppen forteller videre at de har pågående samarbeid, blant annet låter med det nigerianske afrobeat-bandet The Cavemen (etter at de «forelsket seg» i hverandres musikk på en festival), samt Malis førstedame innen musikk, Fatoumata Diawara. Logistikk satte dessverre en stopper for en potensiell rekke oppvarmingskonserter for legendariske Ebo Taylor på hans USA-turné.

På produsentsiden kunne de imidlertid avsløre at en stjernenavn hadde tatt kontakt med dem med ønske om et samarbeid…

Y: Jeg liker å ta vare på musikkens estetikk [som produsent] fordi jeg mener at det å ha en tydelig identitet i lydbildet sitt er utrolig viktig. Den siste som tok kontakt, var Kel-P, produsenten til Burna Boy. Jeg elsker måten han produserer Afrobeats på, og han er en legende. Han har vært med på å forme Afrobeats-lyden, som er en av de største sjangrene der ute. Uansett hvor du drar i verden, hører folk på det. Vi ble ganske overrasket da han skrev til oss og sa at han var stor fan av oss. Nå snakker vi med ham om et mulig samarbeid.

 

Magien ved liveopptredener

Bandet spiller rundt 50 konserter i året og er kanskje ikke et typisk band innenfor denne sjangeren. Når de forbereder livekonserter som en syv-mannsgruppe, reflekterer de over utfordringer som kan oppstå med publikums forventninger, og hvordan Jembaa Groove håndterer dette:

E: Mye av musikken vår er egentlig ikke laget for å danse til. Jeg mener, det kan være elementer av det, men generelt er det ikke dansemusikk. Vi prøver å omfavne dette i liveopptredene våre også, slik at folk bare lytter og blir med i stemningen. Når du hører på platene våre, er det noe du kan sette på i bilen og lytte til. Det er ikke nødvendigvis laget for å få folk til å danse, som ofte er forventningen når folk hører afrikansk musikk.

Y: (nikker) Nei, det er mye mer enn bare dans, vet du. Det finnes alltid en annen dimensjon. Eric er selvfølgelig hovedvokalisten og bandets forbindelse med publikum. Og han er nok den mest sjarmerende fyren på jorda! (ler) Han er også veldig interaktiv og involverer publikum. Men vi har selvfølgelig også elementer i musikken vår som man kan danse til. Det som betyr noe, er musikken – enten den er rolig eller ikke, rask eller sakte.

 

Bringe lyden til Oslo

Når vi snakker om Jembaa Groove sitt lydbilde, er det tydelig vekt på organisk, autentisk musikk, samtidig som de holder på sin musikalske identitet. De er åpne for moderne påvirkninger, som de digitale 808-kickene som dominerer moderne produksjon, men Yannick mener at balansen med tradisjonelle instrumenter er bandets vei videre.

For konserten på Cosmopolite den 1. mars lover bandet en opplevelse Oslo-publikummet sent vil glemme:

E: Folk bør forvente en stemning, skjønner du? Det handler om denne viben. Du bør forvente å danse, men også slappe av, for det blir ikke bare høy energi hele veien. Det blir både rolig og dansbart. Det blir noe folk ikke har opplevd før. Og det kommer noen nye lyder også!

 

Jembaa Groove // Cosmopolite Scene
📅 1. mars 2025
🕗 Dørene åpner: 20:00
🎵 Konsertstart: 21:00

BILLETTER