Les mer
- Artikkel
- Intervju
- Artikkel
Arne Berg, som til daglig leder NRK programmet Musikkreisen, har fulgt fadomusikken siden Mariza kom på 2000-tallet og har truffet Katia Guerreiro flere ganger. En av gangene ble han invitert med på portugisisk restaurant for å spise Pastel del nata. Og begge gangene Guerreiro spilte på Cosmopolite satt han i salen. Sist gang gjorde inntrykk:
- Det var den dagen Leonard Cohen døde, og Guerreiro sang «Hallelujah» som en hyllest til han. Jeg gråt, og hele salen på Cosmopolite gråt, så det var et sterkt og rørende øyeblikk.
Hør Katia Guerreiro 3. mars på Cosmopolite.
Ikke noe å bevise lengre
Siden den gang har Guerreiro gitt ut to plater: «Siempre» fra 2018 og «Mistura» fra 2022. – Hvordan har musikken Guerreiro lager endret seg?
– Hun har blitt mer voksen og har fått et mer modent uttrykk. Hun har ikke noe å bevise lengre, er mer fristilt til å jobbe med materialet og være kunstner, sier Berg.
En barnelege og mor med sterk empati
Musikkjournalisten trekker også frem at Katia Guerreiro har jobbet som barnelege i mange år, i tillegg til å være fadosanger. Etter at hun fikk sine egne barn, valgte hun å slutte som barnelege og synge fado på heltid. Berg har gjort seg noen tanker om hva denne bakgrunnen kan gjøre:
– Katia er litt mindre selvopptatt. Hennes emosjoner har en empati i seg. Andre stjerner har mer behov for å vrenge seg. Det har ikke Katia. Selv om hennes følelser er like sterke, er de bare ikke like dramatisk uttrykt.
Å finne seg selv i tradisjonsmusikken
Guerreiro er født i Sør-Afrika og har vokst opp på øygruppen Asorene, utenfor Portugal. I oppveksten spilte hun et tradisjonelt strenginstrument og sang i et folklore-ensemble. Mange fadosangere er født og oppvokst i Lisboa, men Guerreiro kommer på en måte «utenfra» miljøet. Arne Berg mener det å finne seg selv kan være en bakgrunn for å velge fado:
– Når du er født på et annet kontinent gir det deg en nysgjerrighet, en lengsel og et behov for å undersøke hvor du kommer fra. Man ender ofte opp med fado da, hvis man er portugiser. Det er sterk folkemusikk-inspirasjon hos mange av de moderne fadomusikerne, selv om fado er en urban og moderne musikksjanger.