Les mer
- Artikkel
- Intervju
- Artikkel
På lørdag er Cosmopolite vert og venue for å gi plass til et spennende tilskudd til den ghanesiske og vestafrikanske, moderne musikkfronten.
Florence Adooni, en ghanesisk sanger kjent for sine fargerike og levende bidrag til sjangeren Frafra gospelmusikk, imponerte Cosmopolite-teamet på fjorårets WOMEX Expo-festival. Hun kommer fra Upper East Region i Ghana, og har etablert seg som en fremtredende skikkelse i den lokale musikkscenen, ved å blande tradisjonelle rytmer med frafra med moderne musikkstiler.
De siste årene har Florence Adooni vakt internasjonal oppmerksomhet, samarbeidet med ulike artister og opptrådt på internasjonale arenaer. Med sin vanlige samarbeidspartner, Max Weissenfeldt, får musikken hennes mange forskjellige og eksperimentelle kapper. Arbeidet hennes er preget av dens kraftige, sjelfulle levering og vektlegging av åndelige og kulturelle temaer, som gjenspeiler hennes dype tilknytning til hennes arv og tro.
Adooni fortsetter å være en innflytelsesrik skikkelse innen ghanesisk musikk, feiret for sin dedikasjon til å bevare og promotere Frafra gospelmusikk på både nasjonal og internasjonale scener.
Over telefon, rekker journalist George Ofori å få noen få ord med den spirende fra fra-stjernen midt i en hektisk konsertperiode som sparket i gang hennes nåværende europaturné. Hun er spent over røret, og gleder seg tydelig til å spille på en rekke scener hun aldri har vært på før - eller t.o.m kunnet drømme om. Heldigvis for oss, står Oslo på plakaten:
G (for intervjuer George): Hei Florence! Siden du spiller på Cosmopolite i Oslo (1. juni), og bare for å få det norske publikummet til å bli litt kjent med deg og arbeidet ditt, vil jeg gjerne stille et par spørsmål. Først og fremst, du er for tiden i startgropa i en europaturné, hvordan har det vært så langt å være på turné?
F (for Florence [Adooni]]: Ja, det er flott. Vi er i gang, ja, jeg tror vi har spilt fire konserter allerede, så vi går bare videre til resten.
G: Og hvordan har responsen vært på konsertene?
F: Du kan forestille deg, responsen var så god og folket likte oss veldig godt. Vi likte også publikummet vårt. De elsker oss og vi elsker dem også!
Inspirasjon fra Upper East
G: Jeg har et par spørsmål til deg angående mer av din musikalske bakgrunn og konseptene bak musikken din. Når det gjelder din personlige inspirasjon eller motivasjon til å lage musikk, har du noen spesielle verk eller noen spesielle artister som har inspirert deg i musikkskapingen din?
F: Ja, jeg har denne kvinnen som heter Christy Azuma. Hun er fra hjembyen min, Zuarungu, ved Bolgatanga [i Ghana]. Hun inspirerte meg virkelig fra barndommen fordi mamma pleide å synge sangene hennes da jeg var ung. Hun var den mest kjente artisten fra Bolga, reiste landet opp og ned, og lagde musikk slik jeg gjør nå. Og en av sangene hennes, opptrer jeg faktisk med på scenen under denne turneen…
G: Er det andre artister du kjenner eller noen samtidsartister kanskje fra Ghana eller fra den afrikanske regionen du hører på?
F: Ja, på grunn av kirkekulturen vår pleide jeg å lytte til noen av våre gospelartister, som Christiana Love [Obaapa Christie] og Joe Mettle.
Gud først
G: Hva betyr gospelmusikk for deg?
F: Gospelmusikk snakker om Gud, og du vet, når vi har vokst opp, har vi blitt fortalt og lært at det er Gud som skapte universet. Vi har vokst opp med det, så innholdet i musikken min snakker mye om Gud. Gud, noen ganger litt historie, og ja det er det.
G: Veldig interessant. Finner du noen utfordringer med å sette disse tankene og følelsene om Gud og religion, inn i musikk eller faller det veldig naturlig for deg?
F: Ja, det er naturlig fordi noen ganger ser du utfordringene du møter i livet, så skriver du det ned som en sang. Ja, noen ganger er utfordringene som kommer i livene våre, de blir som historier for oss. Så det blir en veldig naturlig del av låtskrivingen, bare det å snakke om daglige utfordringer.
Mirakelsangen
G: Du har gitt ut to nye singler ganske nylig, og jeg ønsket spesielt å gå nærmere innpå den som heter 'Otoma da Naba'. For meg skiller denne seg ut fordi den virker som typisk europeisk, synthdrevet elektronika på toppen av den svært organiske vestafrikanske eller ghanesiske highlife-stilen med gitarene. Du har synthene som kommer inn også, og som er litt “sprø” på enkelte områder. Hva er inspirasjonen bak den sangen?
F: Inspirasjonen bak den sangen er bare … et mirakel. Det var ikke lett å spille den inn. Det tok oss omtrent 3 uker, bare den ene låten; og produsenten min [Max Weissenfeldt] var så god, jeg tror han bare er en mirakelmann. Han lager melodiene og jeg skriver tekstene. Vi måtte spille inn på nytt hvis han ikke likte lyden eller teksten, og noen ganger ble det en tusen ganger før jeg fikk den til, den har sin egen kvalitet.
G: Fordi den har denne ‘disco’-energien, var det noen form for forhånsidé med å få sangen til å være ganske dansete - eller ble den rett og slett til med den typen ‘klubb’-følelsen den gir?
F: Du vet, det som virkelig overrasket meg er at når vi fremfører den, så vet ikke publikum i begynnelsen hva sangen er, hvordan den kommer til å bli, eller hva de selv skal gjøre til den. Men i det øyeblikket de ser hvordan grooven er, og begynner å danse, så begynner alle å danse!
- Mirakelsangen. Jeg bare elsker sangen.
G: Ja, jeg har blitt helt forelsket i den, hørt på den nesten daglig! Sangen har virkelig, som du sa, den mirakelverdien…
F: Og vi er klare til å gi dem det beste fra Ghana. Så de burde bare komme dit [til Cosmopolite på lørdag] og se, høre miraklet ‘Otoma da Naba’!
G: Miraklet ‘Otoma da Naba. Perfekt. Høres ut som det norske publikummet i Oslo er inne for en skikkelig godbit med deg og bandet på lørdag!
Lørdag 1. juni 2024
Dørene åpner 20:00
Konsert starter 21:00
Line up:
Florence Adooni - vocals
Kofi Nkansah-Boakye - bass
Emmanuel Boakye - drums
Benjamin Yaw Abankroh - guitar
Kwaku Yaw Abankroh - saxophone
Eunice Yenbeyyenbila - vocals
Emmanuel Opoku - trumpet
Bright Osei Owusu - keyboard