Les mer
- Artikkel
- Intervju
- Artikkel
Albumet er sjangeroverskridende, med impulser fra både RnB, soul og jazz og James sier selv han ønsket å blande «party» med politikk, som den gamle sjelen mener er det flotte med 70-tallets musikk. «Folk visste hvordan å «get down» samtidig som de stod for noe» sier artisten til National Public Radio.
Se han på Cosmopolite 5. juni!
Romantiker som reiser tilbake i tid
James vokste opp tre kvartaler unna krysset i Minneapolis hvor George Floyd ble drept og låten som handler om dette har fått tittelnavnet «38th and Chicago». «Det går an å danse til en låt som dette samtidig som den har en sosial kommentar» forteller artisten, som har latt seg inspirere av 70-tallets sosiale engasjement i låtskrivingen.
Dagsavisens Geir Rakvaag har nylig omtalt José Jamess album 1978, og bemerker at det er mye romantikk, i tillegg til skarpe sosiale kommentarer.
José James blir av flere anmeldere omtalt som en «gjenoppliver» av en forbigått æra i musikken, og har selv uttalt han gjerne kunne ha reist i en tidsmaskin for å besøke sine musikalske forbilder og oppleve denne æraen. På tross av denne nostalgien og romantiseringen over fortiden, er han ifølge Rakvaag «lite retro» og «helt tidsriktig». Rakvaags konkluderende kommentar lyder: «Slik tar den nye soulmusikken godt vare på gamle holdninger, med gleder og sorger som like viktige deler av selve livet.»
En artist som kjenner sin musikalske arv
José James mener selv at 1978 er en oppsummering av alt han har gjort, og at albumet setter en retning for alt han skal gjøre senere i karrieren. Det høres ut som en god vurdering, da musikkanmelderne er relativt samstemte i dommen:
«Rapsodisk, «slick».. forførende… Høyden til Heatwave og Off the Wall-æraen til Michael Jackson som utskiller seg med James’ smørmyke vokal og avslappede «swagger». – AllMUSIC
«(1978) gir gjenklang med fjerne ekkoer av Marvin Gaye og Leon Ware, spiller jazz, funk, funk, soul og latinske musikkelementer som smelter sammen i en varm sonisk omfavnelse.» - RECORD COLLECTOR