Les mer
- ArtikkelVil du være med å støtte Cosmopolite Scene? Nå har vi ordnet gavekort i samarbeid med Ticketmaster!
- Artikkel
- Intervju
I et land hvor mennesker myrdes for å leve ut sin seksuelle legning, er musikken og populærkulturen en kamparena for frigjøringskrigen til LGBTQ-bevegelsen.
Brazil er landet i verden med høyest mordrate av transkjønnede. I majoriteten av voldstilfellene mot LGBTQ-tenåringer i Brazil har ofrene afrikansk bakgrunn. Linkier er en afrikansk sanger og låtskriver som er åpent transkvinne og i en musikkvideo med popartisten Johnny Hooker setter de det alvorlige og voksende samfunnsproblemet på dagsordenen.
Sensur av «umoralsk» kjærlighet
Musikkvideoen til sangen «Flutua» viser to menn som flyter sammen åpent i kjærlighet til hverandre, på fester med venner og i mørket på utesteder. Etter at paret har kysset ute på gaten om kvelden, blir en av dem banket opp med balltre og sparket på. Sangteksten lyder:
«Baby, jeg er ferdig med å gjemme meg
Fra blikk og hvisking
Vi er to menn og ingenting annet»
Sangen «Flutua», som betyr Å flyte har blitt kalt «et rop fra hjertet» mot homofobi i Brazil. Musikkvideoen ble sensurert for de under 18 år på YouTube i Brazil. Om dette har Hooker uttalt:
− Jeg synes det er deprimerende at i 2017 blir bilder av to mennesker som kysser sensurert. Facebook sensurerer også promoteringen av denne videoen på grunn av «seksuelt innhold». Det er falskt. Vi ser grusomme bilder av dyr som blir torturert og så mye vold – men to mennesker som kysser er verre? For meg er dette bevis på at å snakke om kjærlighet er en overtredelse, selv i vår tid.
En voldsbølge mot skeive i Brazil
Hooker er åpent skeiv og har et alter ego som transkjønnet i sine sceneshow. Ifølge Oswaldo Cruz Foundation ble det dokumentert mer enn 24 000 tilfeller av vold mot mennesker med LGBTQ+ legning mellom 2015 og 2017. En av grunnene til at dette skjer er dype røtter med sosialkonservatisme i det brasilianske samfunnet. En annen grunn er Brasils voldelighet: Landet har den høyeste mordraten i verden.
I en artikkel i The Guardian fra i fjor sier en brasiliansk advokat at «Vold mot LGBT personer i Brasil har vokst mye i det siste». Lederen av en hjelpeorganisasjon for voldsofre hevder landet har en president som forsterker volden:
− Det ser ut til at befolkningen føler at de har rett til å begå disse voldelige handlingene mot LGBT befolkningen, påvirket som de er, av Bolsonaro, sier Lirous Ávila.
En tradisjonell og macho musikkultur i endring
Johnny Hooker påvirker ikke bare samfunnet og gammeldagse verdier og moral gjennom sin musikk, han er også med på å transformere Brasils musikkidentitet. Sensuelle og erotisk ladede rytmer fra brasilianske musikksjangre som samba og frevo er noe de fleste forbinder med danseoppvisning for kvinner og en kurtiseringsarena tilpasset tradisjonelle kjønnsroller. Artisten Johnny Hooker er tro til denne musikalske tradisjonen, men ved å skrive tekster som utfordrer kjønnsroller og ved å skape sceneshow med et særegent kjønnsuttrykk er han med på å forvandle musikkens uttrykk.
Hooker sier om seg selv:
− Jeg er en temperamentsfull kvinne som bor i en mann hvis øyne er fylt til randen av tårer.
På hans sceneopptrendener har han flagrende hår og fult skjegg, med øyne sminket som en glitrende farao. Han er både androgyn, glamorøs, kunstnerisk og flamboyant på samme tid. Som en bekreftelse på Hookers nyvinninger i scenekunsten – har han vunnet prisen beste mannlige opptreder på Brazilian Music Awards.
Gud, faderen og den Hellige Ånd
Stilmessig henter Hooker inspirasjon mange av pophistoriens storheter som Freddie Mercury, Mick Jagger og Michael Jackson. Likevel er det tre artister som utgjør «den hellige treenighet» fordi de inspirerer han mest. Treenigheten består av Bowie som er en transkvinne født mann (ifølge Hooker) og dermed Gud, Madonna, som er Jesus og den hellige ånd – Caetano Veloso. Sistnevnte er en brasiliansk sanger og låtskriver som var del av en musikkbevegelse ved navn Tropicalismo – som blander teater, poesi og musikk i en avantgardistisk fremførelse.
I november 2021 slapp Hooker sitt tredje album – «Orgia», som han har hentet inspirasjon til fra boken «Orgia» av Tulio Carella. Boken, som ble gitt ut i 1968 var bannlyst som umoralsk på den tiden, da det er en fortelling om dramatikerens seksuelle eventyr. Carella skriver om sitt møte med mennene i Pernambuco, hans fascinasjon for dem og erotiske utfoldelse med dem. Johnny Hooker har laget et popalbum ut ifra dette erotiske universet som hyller frigjøringen innen seksuell identitet og kjønn. Hooker viser med dette albumet en gang for alle at hans kunstneriske innstilling er aktivisme, og hevder selv:
− Det er en anspent tid i Brasil – et ødelagt land med økende fascisme. Kunst er motstand!