Mulatu Astatke

Mulatu Astatke by Alexis Maryon
Ethio-jazz
Cosmopolite Scene
torsdag 21. november 2024
Dørene åpner 19:00
Konsert starter 20:00
Scene
Cosmopolite
Billettpris
470/420,- +avg
Aldersgrense
18 år med gyldig ID
Seter
Unummerert
Spilleliste Spotify

Mulatu Astatke

«Det ryktes om at han bor på Sandaker» var det en kjær musikkjournalist som sa en gang, og det er jo fordi han er en ekte norgesvenn<3 Men først og fremst fordi konsertene er så hinsides bra, at vi må ha han tilbake igjen og igjen!

Skaperen av Ethio-Jazz, Mulatu Astatke, er tilbake på Cosmopolite 21. november og vi gleder oss til å høre en legende som aldri slutter å utvikle seg og stadig bringer nye og innovative lydbilder til vår musikkscene!

«Et sterkt afrikansk hjerte driver Mulatu idet han fletter sammen sin svært personlige magi i en stil som er både smittsom og mystisk.» - BBC

Den etiopiske jazzmusikeren har skapt musikk i en mannsalder, og skrev et nytt kapittel i musikkhistorien da han introduserte sin Ethio-Jazz; en fusjon av afrikanske stilarter, latin-jazz og europeisk musikk.

«Den gyldne æraen i swingende Addis… Det høres like mye arabisk ut, som afrikansk og afro-kubansk…vevet sammen som et teppe» - Jazzwise

I et intervju med Cosmopolite i fjor uttalte Astatke:
 «Mange av de latinske rytmene kommer fra afrikansk musikk. Alt vi har kommer egentlig fra Afrika, og det er særlig derfor jeg studerer kirkemusikk – et av våre store bidrag til verden!»

Astatke spiller i all hovedsak vibrafon, et slagverksinstrument som får et helt unikt uttrykk når det blir spilt av en mester og sammen med et større ensemble av instrumentalister blir det et komplekst uttrykk og en atmosfære som brer om seg i salen!

Ethio-jazzen som Astatke har skapt, har inspirert en hel generasjon musikere, blant andre The Weekend, Nas, Damien Marley, Kanye West og Fleetwood Mac. Den atmosfæriske musikken har blitt brukt i flere filmer, og store navn som Elvis Castello og Robert Plant er erklærte fans.

«Banebrytende… melodisk og stemningsfylt…Musikk fra 70-tallet som fremdeles høres ny ut.» - Pitchfork