Menu
Close
Bill Frisell - FOUR
Jazz
Cosmopolite Scene
Friday 18. October 2024
The doors open at 19:00
Concert starts at 20:00
Venue
Cosmopolite
Ticket price
420/370,- +avg
Age limit
18 years with valid ID
Seats
Unnumbered
Bill Frisell - FOUR
Line up:
Bill Frisell – el-gitar
Greg Tardy – tenorsaksofon, klarinett
Gerald Clayton – piano, orgel
Johnathan Blake – trommer
Jazzgitarist og komponist Bill Frisell har spilt på Cosmopolite flere ganger, i ulike besetninger, men er nå tilbake med sin egen kvartett som har spilt inn albumet «Four» fra 2022. Albumet inneholder nyinnspillinger av tidligere originallåter så vel som ni nye låter.
«Denne gruppen bygger overbevisende «grooves» ut av gospel-stemninger» - Jazzwise
Frisell satt sammen kvartetten som består av Gerald Clayton på piano og Jonathan Blake på trommer (som begge er signert på samme plateselskap som Frisell, Blue Note) og hans samarbeidspartner gjennom mange år, Greg Tardy, på saksofon, klarinett og bassklarinett. Han uttalte til plateselskapet at det var en kombinasjon av mennesker han hadde tenkt på en lengre stund før de kom sammen.
«Tardys delikate klarinettspill gir Frisells lydbilde en lyrisk ømhet» - Jazzwise
Plata «Four» er dedikert til Frisells musikalske sjelevenn Ron Miles, en av hans eldste venner. Den første låten «Dear Old Friend» er laget til barndomskameraten Alan Woodward, og andre låter på Four er til maleren Claude Utley (Claude Utley) og musikkprodusenten Hal Willner (Waltz for Hal Willner). Blue Note omtaler «Four» som en meditasjon om tap, fornyelse og det mystiske som inntreffer når vennskap tar form.
«Et vakkert arbeid tilført vedmod og melankoli» - London Jazz News
Frisell, som oftest blir omtalt som en jazzgitarist har hentet elementer fra rock, americana, blues og avantgarde. Pitchfork-magasinet beskriver Frisell som en som har lært av Amerikas musikalske historie og spinner den til en følelse av sorgfull motstandskraft i møte med nåtiden.
«Et etterlengtet midtpunkt mellom sorg og glede» - Pitchfork
Magasinet tolker «Four» slik: «Bill Frisell flytter seg nærmere til en tematisk kontemporær jazz-stil enn hans tidligere berømte abstrakte og maleriske portetter av musikksjangeren americana.»
«På tross av den underliggende melankolien så er det fremdeles øyeblikk av glede og letthet» - London Jazz News