Being Here

JazzCode
Jazz
JazzCode
torsdag 13. januar 2011
Dørene åpner 20:00
Scene
Cosmopolite
Billettpris
200/150,- +avg
Aldersgrense
18 år med gyldig ID
Seter
Unummerert

Being Here

  • Knut Riisnæs (sax)
  • Lars Jansson (piano)
  • Mats Eilertsen (bass)
  • Carl Størmer (trommer og initiativtaker)


Hør et rått parti med Nordens ledende jazzmusikere spille melodiøs jazz fra JazzCodes nye CD, Being Here som lanseres i januar. Størmer som også er en ettertraktet foredragsholder, kommer også til å forklare kort om hvordan JazzCode fungerer.

Knut Riisnæs er en av Europas mest betydningsfulle saxofonister og spiller med en sterk personlighet og i en tradisjon preget av Sonny Rollins, Dexter Gordon, John Coltrane og Charlie Parker. Han har tidligere samarbeidet med bl.a. John Scofield, Jon Christensen og Palle Danielsson, har ledet en rekke egne ensembler, og har tidligere mottatt både Buddy prisen og en rekke Spellemannpriser.
 

Lars Jansson fra Gøteborg stiller også i Europeisk særklasse med en lyrisk uanstrengt spillestil som minner om Keith Jarrett, Herbie Hancock og Horace Silver. Han er en av Sveriges mest profilerte jazzmusikere, og har spilt med bl.a. norske Arild Andersen, Jan Garbarek, Radka Toneff. Mest kjent er han for sin egen trio, Lars Jansson Trio som har gitt ut en rekke plater.
 

Mats Eilertsen spiller med Tord Gustavsen, Tore Brunborg, Bendik Hofseth, Jacob Young, Ola Kvernberg og er en av landets mest etterspurte bassister.
 

Carl Størmer står bak JazzCode, og har tidligere spilt trommer med The Real Thing. I JazzCode sammenheng har han spilt med Bendik Hofseth, Georg Wadenius, Rob Waring, Petter Wettre, Tore Brunborg, Arild Andersen, Jørn Øien, Anders Aarum, Rob Scheps, John Herrington, Bruce Barth, Cameron Brown, og Rick Margitza. I tillegg til å spille på en rekke plater med The Real Thing, har han spilt inn fire CDer med JazzCode og fremført forestillingen med Jazzcode over hele verden.

JazzCode er utviklet av Størmer og referer til de kodene jazzmusikere bruker for å kunne skape ny musikk hver gang de møtes. Størmer viser hvordan disse "kodene" har stor gjenbruksverdi for andre enn jazzmusikere i en verden hvor ting går fortere og fortere og hvor planlegging i økende grad erstattes av koordinasjon. Jazzcode brukes som en metode for landets tyngste kunnskapsmiljøer (DnB NOR, Statoil, Telenor, Schibsted, m.fl.) og brukes også i undervisningen på Harvard, Insead, og London Business School.

www.jazzcode.org/jc.html